Richting, ruimte en ruggesteun
Dit programma omvat twee vragenlijsten voor leerlingen van groep 7 en 8. Bij de ene vragenlijst reageren leerlingen op stellingen die te maken hebben met drie kernpunten van het TOM-onderwijs: richting, ruimte en ruggesteun.
Bij de andere vragenlijst komt in beeld hoe het zit met het zelfsturend leren, dat de school stimuleert. Per leerling komt het volgende in beeld:
- het nemen van eigen regie
- gebruik van leerstrategieën
- samenwerkend leren
- werkreflectie
- zelfreflectie
- motivatie
- vertrouwen in eigen kunnen.
Bron van informatie
Door nu juist de uitslagen van de twee vragenlijsten naast elkaar te leggen, kun je conclusies trekken over wat de leerling ervaart op school en waar zijn behoefte ligt op bovenstaande zaken. Als een leerling bijvoorbeeld veel ruimte ervaart (die hij krijgt van de leerkracht), maar laag scoort op het nemen van eigen regie, dan heeft zo’n kind behoefte aan ‘shared control’, d.w.z. minder keuzes geven.
Voor de leerkracht is dit instrument een bron van informatie en de school krijgt inzicht of de gewenste TOM-principes voldoende uit de verf komen. Daarnaast zijn het wezenlijke onderdelen die de school gebruikt bij het bepalen van het advies voor het voortgezet onderwijs.