Afgelopen week hebben circa 200 WSKO-medewerkers één van de voorlichtingsbijeenkomsten bijgewoond over de nieuwe afspraken die zijn gemaakt in de cao. De volgende onderwerpen, die belangrijk zijn voor alle WSKO-medewerkers, zijn aan de orde gesteld: loon, werkdruk, professionalisering en duurzame inzetbaarheid. Hierna worden ze kort toegelicht. Voor meer informatie verwijzen we naar www.poraad.nl.
Loon
Naast de loonsverhoging van 1,2% die met ingang van 1 september 2014 is toegekend, krijgen werknemers in 2015 een uitkering van €328 extra (o.b.v. fulltime contract) op De Dag van de Leraar.
Werkdruk
De huidige arbeidsduur, die nu nog is uitgedrukt in werktijdfactor (wtf), wordt omgezet naar 40 uur per week, terwijl de maximale werktijd 1659 uur per jaar blijft. Het compensatieverlof komt te vervallen. In de nieuwe cao is er meer ruimte voor een flexibele indeling van de werkuren en meer mogelijkheid tot onderhandeling over de indeling van deze uren en compensatie van overwerkuren. Er wordt in de nieuwe cao nadrukkelijk onderscheid gemaakt tussen de vakanties van de kinderen en de vakanties van de medewerkers. In het verleden was dit ook al zo, maar in deze cao wordt dit expliciet zo genoemd.
Door deze maatregelen zullen de piekbelasting en de ervaren werkdruk in het onderwijs verminderen. Bij het vaststellen van de urenverdeling kan gebruik worden gemaakt van het basismodel of het overlegmodel. WSKO heeft, na unanieme instemming van de GMR, gekozen voor het overlegmodel. Dit betekent dat werknemers in overleg kunnen gaan met hun directeur over de verdeling van hun uren over lesgebonden taken en niet-lesgebonden taken. Deze keuze voor het overlegmodel ligt volledig in lijn met het nieuwe Rijnlands denken binnen de organisatie. WSKO heeft gekozen voor het overlegmodel, maar per school wordt besloten of er gewerkt wordt met het overlegmodel of voor het basismodel, dat meer lijkt op de afspraken die voorheen golden over werkverdeling.
Professionalisering
Iedere werknemer is verantwoordelijk voor de eigen professionalisering, waarover jaarlijks afspraken worden gemaakt in een POP. Elke medewerker heeft recht op 2 uur per week (naar rato) voor professionele ontwikkeling. De oude afspraken rondom 10% deskundigheidsbevordering zijn hiermee vervallen. Nieuwe leerkrachten doorlopen, onder begeleiding, een traject van startbekwaamheid naar basisbekwaamheid naar vakbekwaamheid. Bij elke bekwaamheid hoort een bijpassende inschaling wat betreft de salariëring.
Duurzame inzetbaarheid
Doel van duurzame inzetbaarheid is werknemers vitaal en gezond aan het werk te houden, zodat zij hun werk tot hun pensioengerechtigde leeftijd op een voor ieder prettige manier kunnen uitvoeren. Hiertoe wordt een budget van 40 uur per jaar (naar rato) voor iedereen beschikbaar gesteld en krijgen startende én oudere werknemers een extra budget voor uren voor professionalisering of verlof. Hiermee komt de BAPO-regeling en de arbeidstijdverkorting van onderwijsondersteunend personeel te vervallen. De genoemde 40 uur mogen worden gebruikt voor studieverlof, coaching, peerreview, stage of aan andere niet plaats- en tijdgebonden werkzaamheden. Er zijn diverse overgangsregelingen voor gebruikers van BAPO en arbeidstijdverkorting ingesteld.