WSKO Andreashof gaat dit jaar de omslag maken van leerkrachtgestuurd naar kindgestuurd onderwijs, waarin leerkrachten zich nog meer vaardig voelen om leerlingen op maat te begeleiden. Er wordt gebouwd aan de realisatie van een lerende cultuur. Vorig jaar is ingezet op een cultuuromslag in de schoolontwikkeling en professionalisering door toepassing van de volgende drie kernmanieren:
- Het ontwikkelen van initiatief.
- Het reflecteren op het eigen leren en het leren van leerlingen.
- Het zichtbaar maken van effecten van het leren.
Sommige patronen zijn er zo ingeslepen en de school wil deze doorbreken door dit jaar te gaan werken aan:
- Het vorm geven van het begeleiden op maat.
- Het versterken van het werken vanuit de kernmanieren.
- Het creëren van een reflectiecultuur.
Het volgende is al geleerd:
- Dat je als leerkracht de ruimte neemt om te observeren en te kunnen spelen op individuele begeleidingsvragen van kinderen.
- Dat je onderwijsbehoeften kunt herkennen en kernachtig kunt noteren
- Dat je kinderen kunt coachen om het zelf te kunnen.