Leerkracht zijn is een mooi, dynamisch en complex vak. Leraren die binnen onze organisatie werkzaam zijn, beschikken over bepaalde kwaliteiten, vaardigheden en kennis. Vorig jaar is door leerkrachten de Thermometer Leerkrachthandelen ontwikkeld. Hierin staan ontwikkelingslijnen en leerlijnen waarmee de leerkrachten aangeven waar een leraar binnen WSKO tenminste over dient te beschikken (beginnersgedrag) en waar we naar streven (expertgedrag). Je houdt vinger aan de pols over je eigen ontwikkeling door middel van het voeren van ontwikkelgesprekken aan de hand van deze thermometer.
Deze gesprekken tuig je zelf op. Je vraagt één of twee collega’s waarvan jij vindt dat zij goed vragen kunnen stellen, met jou in gesprek te gaan over jouw ontwikkeling. Zij oordelen niet, maar stellen verdiepende, open vragen. Je kiest hierbij twee, maximaal drie onderwerpen uit de thermometer, waarbij je ook altijd het onderwerp ‘Reflectie en ontwikkeling’ betrekt. Het gaat in deze gesprekken niet alleen om wat je wilt verbeteren, maar vooral om waar jij goed in bent, waar je trots op bent of waar je blij van wordt en nog verder kunt en wilt uitbouwen, ten gunste van jezelf, de school en de leerlingen. Maak sterker wat sterk is, is het motto. Je neemt jouw ontwikkeling in eigen hand, jij bent eigenaar van je eigen ontwikkeling. Onder deze link kun je de thermometer terugvinden. Thermometer leerkrachthandelen
Een ontwikkelgesprek kun je zo vaak voeren als je zelf wilt, maar tenminste eenmaal per schooljaar. Als je maar blijft ontwikkelen. Na het gesprek maak je een kort verslag met de punten die je hebt besproken en waarmee je aan de slag gaat, zodat je in het volgende ontwikkelgesprek erop kunt voortborduren. Je houdt jouw directeur op de hoogte van jouw ontwikkeling door hem of haar steeds het verslagje te sturen. Het ‘oude’ functioneringsgesprek komt te vervallen wanneer je ontwikkelgesprekken gaat voeren. Het doel is: voor ieder kind de beste juf of meester.