WSKO heeft de omslag gemaakt van het werken met een strategisch beleidsplan, naar het werken met een koersplan. In een strategisch beleidsplan ligt alles vast. In een koersplan wordt richting gegeven. Zoals jullie weten wil WSKO namelijk de beweging maken naar een meer Rijnlandse manier van denken en handelen, waarbij verbinding, vertrouwen, inspiratie en vakmanschap centraal staan. We willen een door waarden gedreven organisatie zijn, waarin professionals zich gewaardeerd voelen als vakman en als mens en het eigenaarschap op zich nemen.
Identiteit is één van de onderwerpen uit het koersplan van WSKO. Inmiddels is er een behoefteonderzoek over identiteit uitgevoerd bij de directeuren door Hade Wouters. Zij is adviseur identiteit bij Verus, de belangenbehartiger voor katholiek en christelijk onderwijs. Op basis van de onderzoeksresultaten zijn er aanbevelingen gedaan voor een identiteitsaanpak binnen WSKO.
Inmiddels heeft de eerste bijeenkomst met directeuren plaatsgevonden. Er zijn vragen gesteld als: “Hoe ontwikkel ik als schoolleider een visie op de positie van de school als gemeenschap en de brede identiteit van de school? En hoe zorg ik ervoor dat teamleden, ouders en andere partners hierbij betrokken worden? Wat is eigenlijk onze gezamenlijke visie op goed onderwijs? Wat is onze collectieve eigenheid en hoe geven we vorm aan eigenaarschap?” We willen inzicht kunnen verwerven in de verbinding tussen identiteit, kwaliteit en schoolontwikkeling.
Dit proces vormt de basis om te onderzoeken en af te koersen op wie we (willen) zijn en waar we naartoe willen met elkaar. Zowel met het bestuur, directeuren, team, kinderen als ouders. De werkplaats identiteit gaat jullie samen met de directies meenemen in dit traject.