Annie van der Lans is 12 jaar geleden via een zij-instroomtraject in het onderwijs gekomen. De afgelopen elf en een half jaar werkte zij op WSKO Joannesschool. Zij was groepsleerkracht en werd daarnaast IB’er, volgde de IB-opleiding en later een NT2-opleiding. Afgelopen schooljaar heeft zij een aantal maanden in de schakelklas gewerkt met vluchtelingenkinderen. Na de zomervakantie is zij gestart op ’t Startblok als IB’er. Daarnaast geeft zij op WSKO ’t Startblok en de WSKO Mariaschool NT2-lessen.
Aanvankelijk was er enige terughoudendheid om op WSKO ’t Startblok te beginnen. Haar eigen kinderen hebben op die school gezeten en zij vroeg zich af: heeft het team mij niet als kritische moeder ervaren, kunnen zij mij als collega zien? De ontvangst op school was echter heel enthousiast en zij voelde zich vanaf dag 1 heel welkom. In het team zitten veel jonge mensen, wat een fijne dynamiek geeft. De veranderbereidheid is groot. Het werken met coöperatieve werkvormen is in de hele school doorgevoerd en het concept Wereldschool geeft veel ruimte voor vakkenintegratie. De directie geeft veel ruimte om werkwijzen uit te proberen. Wat zij leuk vindt aan de nieuwe school is de diversiteit in het team en de coachende rol als IB’er die zij invult. De NT2- lessen die zij naast haar werk als IB’er geeft, zijn een mooie afwisseling en zorgen voor het vervullen van een passie. Op WSKO ’t Startblok heeft zij de ambitie om het nog meer vanuit leerlijnen werken te gaan helpen vormgeven, in plaats van de methode leidend te laten zijn. Natuurlijk zijn er ook zaken die zij mist van WSKO Joannesschool, zoals de drie kwartier inloop ’s morgens bij binnenkomst van de leerlingen, waar leerkrachten de handen vrij hebben voor extra begeleiding van leerlingen die dat nodig hebben. Ook het groepsoverstijgend werken door de hele school is daar een plus.
Nu zij mobiliteit heeft ervaren, heeft zij er geen dag spijt van. Annie heeft al eerder mobiliteit overwogen binnen het WSKO maar niet eerder de stap gezet. Zij adviseert het nu iedereen om bij twijfel de stap te nemen. Het geeft energie, nieuwe ideeën en weer nieuwe uitdagingen en kansen. De oude dingen die aan je ‘kleven’ -positief en negatief- kun je loslaten. Je start weer blanco op een nieuwe school. Annie streeft er nu naar om iedere 4 tot 7 jaar te wisselen van school. “Durf verder te kijken dan je comfortzone”.