Alle ruim 450 medewerkers van de katholieke basisscholen in het Westland (WSKO) hebben zich op 18 januari laten informeren en inspireren over hoe het onderwijs er in de toekomst uit zal gaan zien. Want dat er zaken gaan veranderen in het onderwijs door de vele maatschappelijke ontwikkelingen, is zeker. Prominente sprekers van binnen en buiten het onderwijs, zoals Rolf Hut, maakten de WSKO-medewerkers enthousiast om hiermee aan de slag te gaan. Luister hier het interview van WOS.
De wereld om ons heen verandert in hoog tempo. Robots en computers nemen een deel van ons werk over, we communiceren met elkaar via sociale media, we bedienen onze verwarming thuis op afstand met onze smartphone en we lopen rond in de Middeleeuwen via Virtual Reality. En dit zijn maar een paar voorbeelden van de ontwikkelingen die plaatsvinden. En het einde is nog lang niet in zicht. De technologische vooruitgang neemt een enorme vlucht en heeft effect op onze maatschappij. Maar ook andere veranderingen, zoals de internationalisering en individualisering, hebben invloed op ons dagelijks leven.
Het is zeker dat de wereld er anders uit zal zien, als de kinderen die nu naar school gaan aan hun volwassen en werkzame leven beginnen. Deze kinderen zullen daarom over nieuwe kennis en vaardigheden moeten beschikken. Dit betekent een nieuwe koers in het onderwijs. Vanuit de overheid is onder de naam Onderwijs 2032, in samenwerking met diverse partijen waaronder ook het bedrijfsleven, gekeken welke kennis en vaardigheden nodig zijn. Nederlands, Engels, rekenvaardigheid, digitale geletterdheid en burgerschap zijn de belangrijkste onderdelen. Vakoverstijgende vaardigheden, zoals kritisch denken, probleemoplossend vermogen, samenwerken en leervaardigheden zijn daarbij van groot belang.
De WSKO-scholen onderzoeken hoe zij hun lesaanbod kunnen aanpassen om ervoor te zorgen dat de leerlingen goed zijn voorbereid op de toekomst. Maar er gebeurt ook al veel op dit gebied. Zo is er op de WSKO-scholen veel aandacht voor onderzoekend en ontwerpend leren, belangrijk onderdeel van Onderwijs 2032. Kinderen leren namelijk veel door zélf te doen en te ontdekken. Ook is er een WSKO-school met officieel Engels als tweede taal en zijn er scholen waarbij leerlingen al vanaf groep 1 Engels krijgen. Een aantal scholen heeft een speciale leerlijn, waarbij wetenschap en techniek vaste onderdelen zijn van het lesprogramma. Ook het leren programmeren en ander digitale vaardigheden worden steeds vaker aangeboden, waarbij mediawijsheid uiteraard niet wordt vergeten. Maar ook cultuur en goed burgerschap krijgen binnen WSKO al veel aandacht. Een goed voorbeeld hiervan is de gezamenlijke inzamelingsactie van alle WSKO-scholen voor het bouwen van een school in Kenia vorig schooljaar, waarbij bijna € 35.000 werd opgehaald.
In de komende jaren zal elke school het lesaanbod aanpassen aan de nieuwe ontwikkelingen, waarbij rekening wordt gehouden met de visie van de school, de leerlingen en de ouders. De rol en het vakmanschap van de leerkrachten zijn van essentieel belang. Om dit vakmanschap te onderhouden en verder te ontwikkelen, worden WSKO-medewerkers continu bijgeschoold en begeleid. Bovendien zullen WSKO-scholen veel gebruik gaan maken van elkaars kennis en ervaringen.