Bij WSKO De Nieuwe Weg in Poeldijk werd ik ontvangen door twee jongens en twee meisjes, die mij in vloeiend Engels binnen drie kwartier de school rondleidden. “Good morning sir, we would like to show you our school. Please, do you want to follow us?” Ik was onder de indruk van hun woordenschat, enthousiasme en de flair waarmee ze dat deden. Dat was op het gebied van de Engelse taal een toekomstbestendige rondleiding en ik moest denken aan mijn rondvlucht die ik 18 januari op de studiedag deed. Ik dacht aan Onderwijs 2032: een goed voorbeeld. Het is toch dichterbij dan ik dacht en goed om te zien dat het al opgepakt wordt.
Ook bracht ik een bezoek aan WSKO Montessorischool in Naaldwijk. Twee jongens uit de bovenbouw waren druk doende om aan twee meisjes van vier jaar te leren hoe ze om moesten gaan met Cubetto robot. Het pakket bestaat uit drie delen: een houten robot, een bord waarop hij wordt geprogrammeerd en gekleurde stenen die de 'code' vormen. Door de stenen op het bord te plaatsen, bepaalt het kind of de robot gaat rijden, draaien of andere taken uitvoert. Door hiermee te variëren leren kinderen de basisprincipes van het programmeren. De kinderen zaten geanimeerd op de grond en de kleuters luisterden vol interesse. Juf Shirley (groep 8) heeft tegelijkertijd Google Classroom geïntroduceerd in haar groep en laat terecht vol trots zien hoe de kinderen zelfstandig kunnen (ver)werken, terwijl Shirley in een fractie alle informatie krijgt die ze nodig heeft om haar kinderen op maat te kunnen begeleiden. Fantastisch.
In Maasdijk op WSKO De Aventurijn kwam ik in de groep van “meester Thijs”, die samen met Maaike Goedendorp (stagiaire Pabo Thomas More) in groep 8 de klas had omgetoverd tot een “opbrengstgerichte” omgeving, waar kinderen vol trots en vanuit eigenaarschap ongestoord en hard bezig waren met hun eigen werk, gesteund door de “doelenmuur” en hun chromebook waardoor ze intrinsiek gemotiveerd en gepersonaliseerd doelgericht aan het leren waren. Thijs en Maaike hadden via de computer in een oogopslag overzicht waar de kinderen aan werkten, of het goed ging, waar er extra interventie nodig was. Het leren was leerling gestuurd i.p.v. leerkracht gestuurd, de prestaties waren aantoonbaar verbeterd en de kinderen waren blij dat ze niet gestoord werden in hun leerproces waar dat niet nodig was.