Ze hadden er natuurlijk wel van gehoord, de Tweede Kamerverkiezingen, maar de leerlingen van groep 7 van WSKO Joannesschool hadden nog geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Daarom hebben de kinderen de verkiezingen in de klas nagebootst. Er werden zeven partijen geformeerd, waarna de leerlingen aan de slag gingen met het partijprogramma en een naam voor hun partij. En dat dat niet zo gemakkelijk is als het misschien lijkt, bleek al snel. Want er waren veel verschillende meningen en ideeën over de punten van het partijprogramma, net als in de echte politiek. De leerlingen leerden naar elkaar te luisteren, eigen argumenten goed te formuleren en uiteindelijk compromissen te sluiten.
Het resulteerde in zeven uiteenlopende partijprogramma’s met thema’s als sport, gelijke rechten, onderwijs en milieu. De partijen maakten reclameposters en de lijsttrekkers gaven een presentatie van de partij. En uiteraard werd er een debat gevoerd met de zeven lijsttrekkers. Twee dagen voor de echte Tweede Kamerverkiezingen mochten de leerlingen hun stem uitbrengen op de partij van hun voorkeur, in een voor de gelegenheid ingericht stemhokje. En als afsluiting brachten de leerlingen op de echte verkiezingsdag een bezoek aan één van de stemlokalen, om te zien hoe het échte stemmen eruit ziet.
Het was een leerzaam project, met enthousiaste en betrokken leerlingen, waarbij een aantal 21st Century Skills zoals kritisch en creatief denken, probleem oplossen en samenwerken uitgebreid aan de orde zijn gekomen.