Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken voor alle WSKO-leraren die zich dagelijks met hart en ziel inzetten voor ouders en verzorgers die hun kind aan onze scholen toevertrouwen. Een blik op de WSKO-website bewijst de bevlogenheid van onze scholen. Of het nou om een schaaktoernooi, techniektoernooi, het gebruik van moderne leermiddelen (chromebooks), introductie van een nieuwe leerlijn gaat. WSKO is toonaangevend en dat kan alleen maar door scholen en (pro)actieve leraren met passie!
Uit een in april 2017 verschenen CBS/NTO publicatie wordt duidelijk dat de werkdruk bij leraren basisonderwijs met name wordt bepaald door de emotionele zwaarte van het werk. Vooral “extra hard moeten werken” en “heel veel werk moeten doen” scoort erg hoog ten opzichte van andere hoog scorende beroepsgroepen (koks, artsen en juristen, managers en administratieve dienstverlening). Wat ik vaak beluister is dat de administratieve druk, de emotionele overbelasting door passend onderwijs en te grote klassen storende factoren zijn. Zij leiden ons af van onze kerntaken en dat is niet goed. Wellicht dat verdergaande digitalisering een deel van de administratieve last kan verminderen.
Ik was in de meivakantie in Italië en Malta en kon het niet nalaten om vanuit mijn onderwijsbetrokkenheid het aantal leerlingen te tellen dat groepsgewijs tijdens een excursie enthousiast door een prachtige stad liep, vergezeld door de leerkracht. Na telling en navraag blijkt dat het aantal leerlingen in een groep gemiddeld tussen de 20 en 25 ligt. Ik moest toen denken aan de filosofie van passend onderwijs in Nederland en de mate van realisering. Passend onderwijs vind ik prima, maar er is een menselijke maat in het leerlingenaantal in relatie tot de onderwijskwaliteit dat het mogelijk of onmogelijk maakt om het te kunnen realiseren. Ik ben het niet eens met het initiatief van het CDA in de Haagse gemeenteraad om dan maar opa’s en oma’s in te zetten in de klas als ondersteuning. Hoe serieus nemen we dan nog de professionaliteit die nodig is om kwalitatief hoogwaardig onderwijs te kunnen garanderen?
En dan nu het salaris. In het weekblad Elsevier, nr. 16, april 2017 bladzijde 51 staat dat leraren en directeuren van basisscholen met iets meer dan 5% loonsverhoging tot de snelste stijgers in 2015-2016 behoren. Deze conclusie komt voor rekening van managementadviesbureau Berenschot, die 257 functies met elkaar vergeleek. Verdienen Nederlandse leraren en directeuren vanuit Europese maatstaven dan toch te weinig? In Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Luxemburg verdient personeel, werkzaam in het basisonderwijs, maximaal substantieel meer. Het is aan de overheid om vanuit realistische gegevens de juiste conclusies te trekken en waar nodig het salaris van onderwijs bij te stellen.