Er is gesproken over de opbrengsten binnen de scholen en de wijze hoe er vanuit passie en vakmanschap elke dag wordt gewerkt aan optimalisering daarvan, omdat we vanuit onze ambitie het beste voor onze kinderen willen. WSKO transformeert van afrekencultuur naar verbetercultuur: een lerende cultuur. Leraren worden in de gelegenheid gesteld om bij elkaar in de klas te kijken en geven daarmee uiting aan de professionele nieuwsgierigheid vanuit de vraag “Hoe doe jij dat?” Goed om te horen en te zien dat onze leraren zo leergierig zijn en hun vak zo bewust serieus nemen en zich realiseren dat er ook veel wijsheid en creativiteit binnen de eigen werksituatie is. Bottom-up vanuit het vertrouwen en het vakmanschap dat nodig is om eigenaar te zijn van ons eigen leerproces. Dat gunnen we toch iedereen: van kind tot volwassene.
Het personeelsbeleid binnen WSKO richt zich op vakmanschap, communiceren, samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, elkaar durven aanspreken, kwetsbaar en moedig durven zijn, open stellen voor reflectie en verbinding. Op schoolbezoek bij de Pius X in Wateringen vertellen leraren enthousiast over hun ontwikkelgesprekken, die ze zelf initiëren en regisseren. Dat zijn waardevolle gesprekken vol passie, die leerzaam zijn voor iedereen. In aanloop naar het nieuwe schooljaar zie ik hoe leraren vrijwillig durven kiezen voor een nieuwe uitdaging en hun kwaliteit willen inzetten bij een andere WSKO school. Ik zie het en de leden van de verschillende gremia zijn blij verrast. We willen ons personeel niet zien als “human capital”, maar als “human beings”.
De financiële conditie van onze Stichting is gezond, terwijl we niet nalaten om te investeren in goed onderwijs, in gebouwen waar het prettig werken is. Geld kunnen we natuurlijk maar één keer uitgeven. Toch wordt er, waar mogelijk, extra uitgegeven en daar moet dan wel een gericht plan onder liggen waaruit duidelijk wordt wat de uiteindelijke opbrengst zal zijn. De RvT heeft aangegeven dat ze de scholen en haar bestuur steunt in zinvolle investeringen.
De GMR bestaat uit enthousiaste ouders en leraren, die graag constructief meedenken over het reilen en zeilen. De RvT ziet vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid graag opbouwend toe op het ondernemerschap van de WSKO. Ze is nieuwsgierig hoe het de scholen vergaat. Het is goed om daar eens samen de tijd voor genomen te hebben en met elkaar in gesprek te zijn geweest.
Rest me om iedereen een fijne, zonnige vakantie toe te wensen om ons volgend schooljaar weer uitgerust en met veel plezier te kunnen wijden aan onze passie.