Vanaf dit schooljaar heet WSKO Speelleerhorst WSKO Montessorischool Naaldwijk. In augustus 2012 is de school gestart met de omschakeling naar Montessori-ondewijs, wat in totaal drie jaar zal duren. Het personeel wordt hiervoor in drie jaar opgeleid.
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid zijn twee belangrijke pijlers in dit onderwijs. Er wordt gewerkt vanuit de visie “Help mij het zelf te doen”, wat al begint bij de allerjongsten. Naarmate de kinderen ouder worden, leren ze steeds meer verantwoordelijkheid te dragen en wordt hun zelfstandigheid steeds verder ontwikkeld. De leerkracht heeft hierin een sturende en begeleidende rol.
Er is veel aandacht voor de intrinsieke motivatie van de kinderen, omdat is bewezen dat deze manier van motiveren zorgt voor het beste leerresultaat. Een uitdagende leeromgeving is hierbij essentieel. Dit gebeurt onder andere door de leeromgeving zo in te richten dat de kinderen zich maximaal kunnen ontwikkelen. De school heeft daarom in de zomervakantie een aantal aanpassingen gedaan aan het schoolgebouw om de ruimte en rust te creëren voor kwalitatief hoogstaand Montessorionderwijs. Er zijn werkplekken op de gangen gecreëerd, er is een vast podium in de aula gebouwd en alle lokalen en gangen zijn voorzien van prachtige kleuren zodat de school er weer als nieuw uitziet. Tevens heeft de school alle Montessori-materialen en 20 nieuwe computers aangeschaft. Op het schoolplein is een aantal sportvoorzieningen en veel extra groen aangebracht. Bij het Montessorionderwijs leren de kinderen op een zorgzame en verantwoordelijke manier om te gaan met hun omgeving en daarom verzorgen de leerlingen al om toerbeurt de planten en struiken op het schoolplein.
Ander belangrijk kenmerk van Montessori-onderwijs is dat wordt ingesprongen op de individuele onderwijsbehoefte van elk kind, waardoor iedere leerling een andere aanpak krijgt. Dit kan worden gerealiseerd omdat er wordt gewerkt vanuit een strakke discipline en met regels die ervoor zorgen dat de voorwaarden maximaal aanwezig zijn voor de kinderen om te kunnen leren.
Een andere belangrijke verandering die de WSKO Speelleerhorst gaat doorvoeren is het werken met een continurooster (vanaf schooljaar 2013-2014) waarbij alle kinderen tussen de middag onder begeleiding van de leerkrachten op school eten. Hiermee stimuleert de school het gevoel van gezamenlijkheid wat goed bij de uitgangspunten van Montessori past.