Human Dynamics is een uit Amerika afkomstige theorie die uitgaat van het feit dat ieder mens de beschikking heeft over drie principes, namelijk het mentale (het verstand en ideeën), het emotionele (gevoel en relaties) en het fysieke principe (praktisch handelen). Verschillen tussen mensen ontstaan door de wijze waarop deze drie principes op elkaar inspelen, waarbij steeds één van deze principes de hoofdrol speelt. De combinatie van deze principes bepaalt de persoonlijkheid en die is voor elk mens, en dus ook voor elk kind verschillend.
Als er wordt gewerkt volgens de uitgangspunten van Human Dynamics wordt gekeken naar de genoemde verschillen tussen kinderen en welke consequentie dat heeft voor de omgang en communicatie met hen. Uiteraard is het voor leerkrachten essentieel om ook inzicht te hebben in de eigen “dynamiek”. De leerkrachten verdiepen zich in hoe kinderen vanuit verschillende dynamieken leren en welk effect dat heeft op vragen als: Hoe ziet een goede instructie eruit? Hoe zorg je dat alle kinderen aan hun trekken komen in een les? Welke voorwaarden zijn er om kinderen met een bepaalde dynamiek te laten leren? Wat voor het ene kind werkt, werkt voor het andere helemaal niet. Door op een andere manier naar kinderen te kijken, is een leerkracht beter in staat de kinderen te begeleiden. Meer informatie is te vinden op www.humandynamics.nl .