WSKO Joannesschool in Naaldwijk gaat met ingang van dit schooljaar kunst en cultuur nadrukkelijker op het schoolprogramma zetten. Hoewel de school zich al jaren inzet om dit, soms vergeten, vakgebied meer aandacht te geven, is er nu een extra stimulans bij gekomen. Westlandse scholen krijgen vier jaar lang van de gemeente en overheid geld om cultuureducatie meer structurele aandacht te geven, zodat kunst en cultuur beter gaan beklijven bij de kinderen. WSKO Joannesschool is één van de twaalf “voorhoedescholen” in het Westland die hierin een rol gaan spelen.
De school heeft hiervoor een plan gemaakt, waarin de kinderen een breed aanbod krijgen van activiteiten op dit gebied. Op het programma staan een muzikale wereldreis onder leiding van een djembé-leraar, een bezoek aan het Nederlands Danstheater en aan het residentieorkest in Den Haag, aan het keringhuis in Hoek van Holland en aan de molen in Monster. Ook gaan de kinderen “bakkie fietsen” langs diverse Westlandse kassen. Daarnaast horen activiteiten van de Westlandse Natuur- en Milieu Educatie hierbij. Dit is een door de gemeente opgestart programma, waarbij scholen gastlessen krijgen in de klas, bijvoorbeeld van een imker, op excursie gaan naar het Staelduinse bos en gebruik kunnen maken van leskisten, waarin divers materiaal zit op het gebied van natuur en milieu.
Een andere muzikale activiteit vond plaats met “KABAAL”, op het schoolplein van WSKO Joannesschool. Dit is een samba-band die voor alle leerlingen een Braziliaanse samba speelde. Deze band gaat komend schooljaar aan 80 leerlingen in het Westland 30 samba-percussielessen aanbieden tegen een zeer gereduceerd tarief, onder de projectnaam Beatlife. Dit wordt mogelijk gemaakt door financiële hulp van het Oranjefonds. Aan het einde van de periode mogen de kinderen als klap op de vuurpijl optreden voor koning Willem Alexander en koningin Maxima. Onder andere de leerlingen van WSKO Joannesschool kunnen zich vanaf maandag 23 sept voor dit muzikale project opgeven.
WSKO Joannesschool hoopt met deze activiteiten de leerlingen enthousiast te maken voor kunst en cultuur, want het is niet alleen leuk om te doen, maar het is ook goed voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen.