Om meer- en hoogbegaafde leerlingen extra uit te dagen en hen verder te laten ontwikkelen op een breed gebied, werkt een aantal WSKO-scholen met Pittige Plus Torens. Dit programma biedt structurele verrijkingsopdrachten die aansluiten bij de behoeften van meer- en hoogbegaafde kinderen van groep 3 t/m 8. Zij hebben de uitleg van de leerkracht en inoefening van de lesstof nauwelijks nodig en kunnen grote denksprongen maken. De scholen die deze torens hebben zijn WSKO De Regenboog en WSKO Joannesschool in Naaldwijk en WSKO De Achtsprong in De Lier.
Van nature hebben kinderen bij een opdracht de neiging om direct over te gaan tot de uitvoering en gaan ze het liefst direct aan het werk. Doordat gewerkt wordt volgens het TASC- model doorlopen ze alle fasen en leren zo: zichzelf te verdiepen in de materie, te ontwerpen, te plannen, te maken, door te zetten, te testen en bij te stellen, te presenteren en te evalueren.
Van het werken in groepjes leren de kinderen samenwerken, overleggen, afspraken maken en nakomen, discussiëren en organiseren. Het proces staat voorop! Daarbij zijn er regelmatig “terugkoppelmomenten” ofwel “hotspots” op vaste tijden met de begeleidende leerkracht. Alle ontwikkelingen worden bijgehouden en beoordeeld in een persoonlijke verrijkingsmap. De onderwerpen variëren van taal tot techniek, van kunst tot organisatie.
Op dit moment worden op WSKO De Regenboog gedichten gekalligrafeerd, ontdekt een tweetal hoe kristallen ontstaan, wordt een computergame bedacht en een skyrail gebouwd, worden bruggen nagebouwd en ontwerpt een groepje een auto van de toekomst….