Na vier jaar maakt WSKO De Nieuwe Weg de balans op en kan met grote tevredenheid concluderen dat de Klimopklas® een succes is. Één van de pijlers van de school is het opbrengst gericht werken, waardoor de resultaten van de school bovengemiddeld zijn, wat mede te danken is aan de Klimopklas®.
In deze klas wordt extra zorg geboden aan leerlingen die onder het gewenste niveau presteren of juist daarboven. Het doel is het maximale uit kinderen te halen en hun de kans te geven hun talenten te laten ontwikkelen. De individuele doelen van de kinderen worden van tevoren vastgesteld en na afloop van de periode in de Klimopklas® getoetst. De Klimopklas is geen eliteklas of geïsoleerde groep. De leerlingen zitten er een aantal uur per week en zijn de rest van de tijd in de eigen groep. Een belangrijk onderdeel is het sociale aspect. De leerlingen krijgen in groepsverband de aandacht en uitdaging of extra instructie die zij nodig hebben. De kinderen krijgen op deze manier de kans om elkaar te ontmoeten, wat hen het gevoel geeft dat ze niet alleen staan, maar dat er meer kinderen zijn die extra aandacht nodig hebben. Door middel van de Klimopklas® wil de school vermijden dat een leerling vervroegd doorstroomt of doubleert. Het streven is dat de leerlingen bij hun leeftijdsgenootjes in de klas blijven zitten.
Er is voor de naam Klimopklas® gekozen, omdat ieder kind wil leren en op deze manier kan opklimmen naar het niveau dat bij hem of haar past. Omdat niet alleen de naam maar ook de aanpak uniek is, is de naam sinds begin 2012 zelfs een gedeponeerd handelsmerk.
“De resultaten van de leerlingen op WSKO De Nieuwe Weg vertonen voortdurend een stijgende lijn, mede dankzij de Klimopklas®. We zetten de beschikbare onderwijstijd zo efficiënt mogelijk in, waardoor de leerlingen het maximale uit hun schooltijd halen. Het concept werkt zo goed, dat ook andere WSKO-scholen het toepassen of gaan toepassen. We komen op deze manier beter tegemoet aan passend onderwijs”, aldus Brigitta de Bruijn, directeur van WSKO De Nieuwe Weg.