Bekijk de online versie van de nieuwsbrief
WSKO

WSKO

banner
WSKO Nieuwsbrief februari 2020

De toekomst van ons onderwijs

Jos.jpg

Het lijkt erop dat het tijdperk “alleen meten is weten” en “gelijk leerstofaanbod voor iedereen” beetje bij beetje aan erosie onderhevig is. Ik hoop dat dit voorkomt uit het besef dat mensen, dus ook onze kinderen, unieke eigenschappen hebben die we erkennen en waarderen.

"Leerlingen stromen door wanneer ze daaraan toe zijn", staat in een zojuist verschenen rapport van onder meer de VO-raad, de Landelijke Studentenvakbond, de Vereniging Hogescholen, het LAKS, de PO-Raad en de MBO Raad. Waar inzicht en besef aanwezig is, groeit de samenleving.

Ik herinner me een gesprek met een collega, die vertelde dat haar kind ‘faalde’, omdat hij niet voldeed aan de gemiddelde standaardeisen van twee vakken. Daarom kon hij niet doorgaan naar een voortgezette opleiding, terwijl hij ontzettend gemotiveerd was om daaraan te beginnen. Sterker nog, die opleiding werd hem aanbevolen. Het zwaard van Damocles leek voor hem te vallen. Door zelfvertrouwen en erkenning van vertrouwelingen pakte hij het zwaard op en heeft hij nu, vanuit eigen zelfvertrouwen en door respect van anderen, een topbaan binnen het bedrijfsleven.

Uniek talent verloochent zich uiteindelijk niet. Dit besef brengt hij nu ook anderen bij. Te smalle focus maakt blind. Ons onderwijs is lange tijd gehandicapt geweest door bijziendheid: bij bijziendheid komen de lichtstralen die het oog binnenvallen voor het netvlies samen. In de volksmond ‘kortzichtig’ genoemd. We lijken ons te realiseren dat we vanuit de industriële revolutie in een andere tijd zijn beland en dat dit om andere denkbeelden, cultuur en organisatie vraagt.

Gelukkig is de kijk van onze medewerkers gericht op een toekomst die accepteert dat kinderen verschillend zijn. Dat we ze niet allemaal over dezelfde kam kunnen scheren en dat ieder zijn eigen talenten ontwikkelt. We zien binnen de scholen en groepen niet meer overal stereotiep dezelfde uitgeknipte olifanten, sneeuwpoppen, pinguïns e.d. hangen. Er mag verschil zijn. Hier komt onze professionaliteit als leraar om de hoek kijken. De WSKO campus kan hierbij faciliteren. Hoe kunnen we het kind behulpzaam zijn vanuit de erkenning dat ieder kind verschillend is? Hoe kunnen we het kind door kennis en ervaring klaarmaken voor de toekomst?

Foto Atie de Gier.jpg

Nieuw lid Raad van Toezicht

Mijn naam is Atie de Gier en sinds december 2019 mag ik deel uitmaken van de Raad van Toezicht van WSKO. Als onderwijsmens met 35 jaar ervaring in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs ben ik er trots op dat ik een rol mag vervullen bij een stichting met passie voor onderwijs. Dat raakt de kern van mijn onderwijsbelangstelling en passie, gericht op de kinderen waarvoor wij actief zijn. Zij zijn het middelpunt in welke onderwijsvorm dan ook.

Lees hier meer over Atie.

Kennis delen, ook in bewegingsonderwijs!

Foto Bewegingsonderwijs.jpg

Kennis delen is belangrijk! Daarom komen vakleerkrachten bewegingsonderwijs van PCPOW, SOOW en WSKO regelmatig bijeen om met elkaar te sparren over het bewegingsonderwijs.

Lees meer

Personeels zaken (1).jpg

Hoe gaan we bij WSKO om met lerarentekort?

Zij-instromers
Ook voor WSKO is het een uitdaging om alle vacatures in te vullen, vooral invallers voor tijdelijke vacatures zijn moeilijk te vinden. Bij WSKO willen we hier proactief mee omgaan. Daarom starten we in het nieuwe schooljaar met een klein aantal zij-instromers. Zij-instromers zijn mensen met een afgeronde hbo- of universitaire opleiding die een overstap naar het basisonderwijs willen maken. De selectieprocedure vindt deze maand plaats. De geselecteerde zij-instromers gaan voor de zomervakantie een aantal dagen meedraaien op een school, maken een assessment, voeren gesprekken en doen toelatingstoetsen. Degenen die het beste uit deze selectieronde rollen komen bij WSKO werken én leren. 


Werken-Lerentraject
We hebben weer een flink aantal derdejaars studenten in het Werken-Lerentraject van Thomas More Hogeschool. Zij werken op woensdag en donderdag zelfstandig in een klas, met begeleiding en achtervang op de school. Tot de zomervakantie zorgen zij ervoor dat de eigen leerkracht van de klas de handen vrij heeft om andere taken op te pakken. De stagiaires hebben geen achterstand in hun vakken, hebben (zeer) goede beoordelingen voor hun stages gekregen en een positieve 360° feedback ontvangen.

Van mbo naar pabo
Volgend schooljaar willen we starten met een nieuw traject: ‘Van mbo naar pabo’. Hiervoor werven we maximaal drie gemotiveerde mensen die mbo niveau 4 hebben afgerond en graag leerkracht willen worden. Zij komen in dienst bij WSKO en gaan tegelijkertijd de deeltijdpabo doen (3 of 4 jaar). Ondertussen werken zij als onderwijsassistent en kunnen – naarmate de studie vordert – deze taken uitbreiden naar leerkrachtondersteuner en ten slotte zijn zij leerkracht. WSKO kan hiervoor subsidie aanvragen waarmee de studie en een deel van de loonkosten bekostigd wordt.

Nieuwe baan Brigitta de Bruijn

Brigitta.jpg

Na 16 jaar WSKO en de organisatie vanuit verschillende hoeken gezien en beleefd te hebben, start ik op 1 april bij een nieuwe werkgever. Met een beetje pijn in mijn hart neem ik afscheid van jullie allemaal. Ik heb met veel plezier samengewerkt met iedereen bij WSKO en koester mooie herinneringen. Bij de Universiteit Leiden, faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, ga ik aan de slag als HR-adviseur. Ik verheug me erop in een nieuwe werkomgeving te zijn, me te verwonderen en nieuwe mensen te leren kennen.

Tot 1 april ben ik gewoon nog aan het werk bij WSKO. Ik bedank jullie alvast hartelijk voor de fijne samenwerking en wens iedereen een mooie tijd bij WSKO en in het persoonlijke leven, en wellicht tot ziens!

Hartelijke groet,

Brigitta de Bruijn, Personeelsadviseur WSKO

Nieuwe arbeidsvoorwaarden

WSKO is een goede werkgever en we doen er alles aan om een prettig werkklimaat te realiseren. Daarnaast zijn we continu bezig met het zoeken naar manieren waarop we als werkgever zo goed mogelijk voor onze werknemers kunnen zorgen. Sinds 1 januari 2020 zijn er betere arbeidsvoorwaarden. Wil je meer weten? Lees hier verder.

staking.jpg

Omdenken

De uitdagingen in het onderwijs zijn niet meteen opgelost na het cao-akkoord van december 2019. Uiteraard zijn we dankbaar voor alles wat alle stakende leerkrachten samen met de bonden al bereikt hebben. Toch willen we bij WSKO pleiten voor structurele maatregelen voor de lange termijn, want juist die zekerheid voor lange termijn is belangrijk voor de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Positieve aandacht voor het onderwijs is daarbij belangrijk en veel scholen hebben een positieve draai gegeven aan de stakingsdagen van eind januari. Bekijk hier een greep uit de acties. 

WSKO ICT.jpg

Druk bezochte lezingen van WSKO tijdens IPON

IPON vakgroep ICT liggend.jpg

Als Google Reference School werd WSKO door Google gevraagd om twee lezingen te verzogen op de IPON, de grootste onderwijsinnovatie & ICT beurs in Nederland.

Lees hier verder

Nieuws van WSKO scholen (1).jpg

Verduurzaming met ‘Slim opgewekt’

De Bernadetteschool, De Zeester en ’t Startblok hebben onlangs flink geïnvesteerd in duurzaamheid. Inmiddels zijn de gebouwen voorzien van een groot aantal zonnepanelen; niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Ga eens na hoeveel stroom elke dag verbruikt wordt in een schoolgebouw!

Deze verduurzaming is gerealiseerd in samenwerking met ‘Slim Opgewekt’. Deze organisatie besteed ook veel aandacht aan het bewustmaken van leerlingen. Het is belangrijk om kinderen mee te nemen in de wereld van duurzaamheid. Het educatieve programma voor basisscholen heet het Wattson’s lab. De Wattsons, slimme onderzoekers gespecialiseerd in duurzaamheid, komen naar de school met hun eigen laboratorium. In dit lab leren en ontdekken leerlingen op een leuke en prikkelende manier via allerlei opdrachten over afval, energie, eten & drinken en water.

Wattsons lab - slim opgewekt.jpg

Het Wattson’s lab was van 27 januari tot 14 februari bij de Bernatteschool. Op 14 februari wordt het project feestelijk afgesloten en graven de kinderen een tijdcapsule in met hun ideeën over hoe de wereld er over 15 jaar uitziet qua duurzaamheid. Ook hebben alle groepen een Educube waarmee leerlingen de ledverlichting kunnen beïnvloeden.


Het Wattson’s lab is van 3 maart tot 20 maart bij ’t Starblok en wordt daar op 20 maart feestelijk afgesloten, hopelijk in het bijzijn van een wethouder. Wanneer het Wattson's lab bij De Zeester komt, is nog niet duidelijk. 


Lekker duurzaam!

Certicitaat EVS E en G vergroend 2019 en 2020.JPG

WSKO heeft een certificaat Duurzame Energie ontvangen, omdat onze scholen elektriciteit afnemen van officieel geregistreerde windmolens. Daarmee vergroenen we de CO2 uitstoot van het aardgas.  

Jozefschool 1 jaar bij WSKO.jpg

Sint Jozefschool Schipluiden viert WSKO-verjaardag

Op 30 januari was het precies een jaar geleden dat Basisschool Sint Jozef in Schipluiden bij WSKO is aangesloten. Om dit te vieren werd het team even in het zonnetje gezet met slingers, taart en bloemen. Op naar nog meer mooie WSKO-jaren!

Musical Scrooge bij Andreashof

scrooge.jpg

Voor de kerstvakantie stond Andreashof in het teken van de musical Scrooge. Andreashof, Muziekvereniging St. Gregorius, Kinderkoor Andreasbengels, Koor Beatween en vele Heulenaren werkten mee aan de totstandkoming van deze beroemde kerstmusical. Kinderen, ouders en leerkrachten speelden rollen in het stuk of werkten achter de schermen. De samenwerking tussen de school, de partners en verschillende Heulenaren kwam goed uit de verf. Er werden vier spetterende uitvoeringen gegeven waarvan het publiek duidelijk genoot.

3D printer

De 3D printer bij de Andreashof was in december non-stop aan het werk om de ontwerpen van groep 6/7 te printen. De kinderen gingen de uitdaging aan om in het tekenprogramma tinkercad een kerstbal te ontwerpen. Deze ontwerpen zijn daarna door de 3D printer geprint en door de kinderen in de boom gehangen. Wat een mooie en bijzondere boom is dat geworden! Heel terecht waren de kinderen trots op hun eigen echte kerstballen.

Kinderen van De Zeester bouwen mee aan innovatief binnenteeltsysteem

Kinderen hebben vaak weinig kennis over voeding en over het verbouwen en bereiden van groenten. Maar voeding is essentieel om gezond op te kunnen groeien en ervoor te zorgen dat kinderen levenslustige en energieke mensen worden. Het gaat echter om meer dan alleen gezondheid; ook de gezondheid van de omgeving en die van de volgende generatie tellen mee. De herkomst van gezonde voeding speelt een belangrijke rol voor nu en de toekomst. Hoe kunnen we voeding lokaler, veiliger en sneller verbouwen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat het divers is en met respect voor mens, dier en milieu wordt geproduceerd? Dat zijn de uitdagingen van de toekomst!!

Ida Hendricks is bedenker van GrowWizzKid, een educatief programma voor primair- en voortgezet onderwijs. Kinderen van groep 7 van De Zeester mochten een ochtend naar Koppert Cress om te assisteren bij de bouw van een innovatief binnenteeltsysteem.

Lees verder

Verbouwing De Achtsprong

Verbouwing Achtsprong.jpg

Langere tijd is De Achtsprong, samen met kinderopvang De Rode Ridder, bezig geweest met het maken van verbouwplannen. In februari gaat de bouw beginnen en inmiddels zijn twee groepen 4 en twee groepen 5 verhuisd naar de dependance aan Achterlaantje.

Op maandag 3 februari kwamen gemeenteraadsleden naar De Achtsprong en kregen daar de verbouwplannen gepresenteerd door Sjaak Pex, twee leerkrachten (Paula en Marije) en architect René Hoek van HET Architectenbureau. Zie hier 3D tekeningen van de plannen. 

Lees hier meer over de verbouwplannen van De Achtsprong

First LEGO League

De First lego league is LEGO-wedstrijd voor leerlingen van 8 t/m 14 jaar. In het Westland vond deze plaats op zaterdag 14 december 2019 bij Priva in De Lier. Er deden 24 teams mee en daarvan waren maar liefst 16 teams van WSKO-scholen. We waren dus goed vertegenwoordigd.

Lego league Andreashof.jpg

First LEGO League Junior Boomtown build

Zaterdag 1 februari 2020 vond de First LEGO league voor junioren plaats voor kinderen van 6 t/m 9 jaar. Er deden negen WSKO-scholen mee. De teams presenteerden hun antwoord op de vraag: “Wat als je een betere wereld zou kunnen bouwen? Waar zou je beginnen?” Kinderen bouwden een huis/stad van de toekomst met LEGO en programmeerden bewegende delen zoals bijvoorbeeld een lift met LEGO Wedo. Kinderen presenteerden hun bouwwerk aan de jury en elk team kreeg een prijs. Het team van De Hofvilla kreeg de over-all prijs.

First LEGO League Discovery

Lego league kleuters.JPG

Primeur in Nederland: First LEGO League Discovery voor 4- en 5-jarigen in regio Westland. Er deden vier teams mee (Andreashof en De Hofvilla). De afgelopen periode hebben de teams over diverse vragen nagedacht waarna de kinderen, onder begeleiding, overlegden, bouwden en samenwerkten. De jury kwam langs om de kinderen te bevragen en alle teams kregen een medaille voor hun inzet.

WSKO

De Ruijtbaan 83
2685 RS Poeldijk


T 0174 280 446
E info@wsko.nl

Bezoek onze website voor meer informatie over onze scholen!
WSKO Copyright © 2014 wsko.nl   |   Afmelden   |   Online versie bekijken