Bekijk de online versie van de nieuwsbrief
WSKO

Servicebureau WSKO

banner
WSKO Nieuwsbrief maart 2021

Na regen komt zonneschijn

Foto Henriëtte Boevé.jpg

Iedereen kent het verschijnsel wel: ontspannen een berg aflopen; met een drankje op door de sneeuw fietsen; opeens lukt het prima om mee te bewegen en toch rechtop te blijven. Maar ook: juist vlak voor de finish van de 5 of 10 kilometer van de Easyrun Monster extra energie voelen. Met een lach ren je langs de mensen die je toejuichen, al kennen ze je niet. Of de les die je geeft waar een collega bij komt kijken. Je zag er tegenop, maar dan zie je een kind enthousiast knikken als je uitlegt wat de bedoeling is en opeens voel je “dit is mijn klas, dit is mijn les, hier sta ik voor!” En dan ineens die valkuil: net wist je het antwoord nog, maar nu alle ogen op je gericht zijn tijdens de pubquiz is je hoofd opeens helemaal leeg…

Een beetje gezonde spanning, vertrouwen in wat je doet, vrolijk worden van loslaten en je rot voelen als de druk te hoog of onverwacht is. Het hoort bij het leven en het hoort zeker bij werken in het onderwijs, omdat je jezelf meeneemt en werkt met mensen.

Tijdens de tweede lockdown, met Britse variant, zaten we met elkaar in een spagaat waar we niet op geoefend hadden. Een spagaat tussen voelbare maar deels ook onzichtbare schade voor kinderen en jongeren aan de ene kant en overbezetting in de zorg en besmettingen die scherp zichtbaar en telbaar waren aan de andere kant. En dat betekende meer druk dan ‘normaal’ en minder ruimte om vanuit gezonde spanning en vertrouwen te handelen.

 

De vraag om duidelijkheid in deze periode was niet onterecht, maar tegelijkertijd wisten we dat we moesten dealen met onduidelijkheid. Dit betekende dat we binnen onze scholen telkens het gesprek moesten voeren over wat voor ons uitvoerbaar was op een manier die recht deed aan onze werkwijze en bedoeling binnen de gestelde kaders. Dit deed een beroep op ons inlevingsvermogen en op onze wendbaarheid, omdat we - vanuit de ruimte die er was - anders moesten organiseren en werken dan we gewend zijn.

 

Deze situatie deed ook een beroep op onze dapperheid, omdat we verschillende keuzes maakten en die moesten kunnen uitleggen en soms eerlijk moesten toegeven dat we beter iets anders hadden kunnen doen.

In zulke situaties helpt het om naar elkaar te luisteren, je niet op te sluiten in je eigen meningen-bubbel en nieuwsgierig te blijven naar andere perspectieven. Kortom: genoeg te doen en dat kan alleen als je ervoor zorgt dat je zelf gezond blijft en toch zoveel mogelijk gezelligheid en ontspanning opzoekt.

 

Gelukkig zijn de kinderen weer terug in de scholen en dat draagt bij aan de energie van leerkrachten. Ook een weer iets normalere werksituatie met collega’s geeft energie.

De afgelopen weken heb ik veel op mijn beeldscherm getuurd naar mensen die ik soms nog nooit live ontmoet heb. Als ik opkeek zag ik telkens dezelfde vrachtwagens om de rotonde heen draaien. Buiten was het vaak donker bij aankomst en vertrek met miezer en wind.


Toch heb ik ook veel mooie en leerzame gesprekken gevoerd. Ik heb samen met collega’s stappen gezet om verder te bouwen aan WSKO. Met nieuwe plannen, het uitwerken van bestaande plannen en door te zoeken naar een steeds betere samenwerking tussen scholen.


In verbinding met elkaar leren en ontwikkelen, juist met tegenwind, daar steek ik graag energie in. Samen met jullie. Ik wens jullie succes en plezier de komende tijd en vind het fijn dat ik weer langs de scholen kan komen om aan te schuiven (op >1,5 meter) om naar jullie verhalen te luisteren. En met de lente in aantocht wordt het allemaal nóg fijner!

LET OP....jpg

WSKO is een ontwikkelomgeving waarin we leren en (samen-)werken; een ontwikkelomgeving voor kinderen én medewerkers! Om je leervraag te beantwoorden hebben wij in onze organisatie WSKO Campus. Een omgeving waarin we van elkaar leren door middel van netwerken en vraaggestuurd opleidingsaanbod. 

Deze ontwikkelomgeving willen wij laten groeien, samen met jou! In samenwerking met de andere Westlandse besturen hebben wij iets moois gebouwd.

Meer hierover op 9 april aanstaande!

Afas Inside

Sinds kort is het mogelijk nog meer (administratieve) zaken via Afas insite te regelen. Hierbij kan het gaan om het wijzigen van je gegevens, het aanvragen van verlofvormen of een werkgeversverklaring, etc.

Achter de button ‘dossier’ vind je documenten terug, zoals bevestigingsbrieven, salarisstroken/jaaropgaven en persoonlijke gegevens.

Afas.jpg

Vrijwillige mobiliteit

Bij WSKO houden we van ontwikkelen en verandering draagt bij aan ontwikkeling. Sinds een aantal jaar wordt actief aandacht besteed aan mobiliteit van medewerkers binnen onze schoollocaties. 

De afgelopen periode is gewerkt aan de voorbereiding van het nieuwe schooljaar. Wij zijn er trots op dat wij al snel de eerste vacatures voor het nieuwe jaar kunnen gaan delen. 

Hoe gaan we dit jaar doen? De komende periode worden vacatures intern opengesteld. Uiteraard willen we iedereen motiveren de vacatures actief te overwegen. Welke ontwikkelwensen heb jij uit je ontwikkelgesprek gehaald en past je werkomgeving nog steeds zo goed? De vacatures worden aangeboden aan iedereen die bij ons werkzaam is, hierbij stellen wij onze collega’s gelijk die op basis van een contract voor bepaalde tijd werken of hun LIO lopen. Natuurlijk gaat eventuele verplichte mobiliteit voor. Wij gaan er vanuit dat wij met elkaar voor iedereen een werkplek beschikbaar hebben. 

Zijn er vragen, of wil je eens sparren over mobiliteit en mogelijkheden? Twijfel dan niet contact op te nemen met je directeur en/of de collega’s van personeelszaken. 

Melanie van der Maden en Annelies Olsthoorn zijn bereikbaar via pz@wsko.eu

(Door de corona maatregelen zijn we op kantoor telefonisch minder direct bereikbaar)

Lego league.JPG

De Achtsprong bij The First Lego League 2021

Op zaterdag 20 maart was de finale van de First Lego League 2021. De Achtsprong deed hier dit jaar weer aan mee. 

Vanwege Corona was alles dit jaar anders. Er werd gebruik gemaakt van live streams en diverse filmpjes. Maar de uitslag was er zeker niet minder om. De Achtsprong heeft goed gescoord op diverse catagorieën: 

Robot ontwerp: derde prijs
Robot missies: derde prijs
Innovatie project: tweede prijs
Voor het filmpje: eerste prijs
Eindklassement: derde prijs

Voor als je het leuk vindt, bekijk hier het filmpje. 

Bouw.jpg

Bouw!coördinator training

In november heeft een succesvolle training van coördinatoren voor het preventief technisch leesprogramma Bouw! plaatsgevonden. Alle scholen waren vertegenwoordigd, hetgeen zeker heeft bijgedragen aan het succes van de ochtend. Verscheidene invalshoeken werden belicht, onder andere het verschil in organisatie van Bouw! op de scholen en de inzet van de ouders.

De training had diverse doelen. Zo werden nieuwe Bouw!coördinatoren voorzien van de basisinformatie over het Bouw!programma en kregen de meer ervaren deelnemers de kans om hun kennis op te frissen. Er was een presentatie met veel tips en links o.a. voor “NT2” kinderen en werd ingezoomd op het aantal gebruikers van het programma binnen WSKO.

Aan de orde kwamen ook onderdelen die op de werkvloer soms lastig zijn, zoals het motiveren van ouders, ouders met een andere taalachtergrond en de tutoren. Het betrekken van de collega’s bij het Bouw!proces werd ook gedeeld en van tips voorzien.

Het programma was interactief opgesteld en door de enthousiaste uitwisseling kwamen er veel vragen en antwoorden aan bod. Bovendien is er een casus van een anderstalige leerling bekeken, die daarna plenair behandeld werd.

In totaal bedroeg de studietijd van deze training 2,5 uur. Alle deelnemers kregen dezelfde week een certificaat als Bouw!coördinator. Voor Lexima, de Bouw!coördinatoren en voor de Bouw!stuurgroep een mooie kans om dit bewezen sterke leesprogramma binnen WSKO levendig te houden. Het opzetten van een leernetwerk zou een extra verzilvering van de opgedane kennis zijn.

WSKO

De Ruijtbaan 83
2685 RS Poeldijk


T 0174 280 446
E info@wsko.nl

Bezoek onze website voor meer informatie over onze scholen!
WSKO Copyright © 2014 wsko.nl   |   Afmelden   |   Online versie bekijken