Bekijk de online versie van de nieuwsbrief
WSKO

WSKO

banner
Laatste weken van het schooljaar

Oud normaal of nieuw normaal

Jos.jpg

We hebben de afgelopen periode ongewild een en ander meegemaakt. Verlangen we terug naar het oude normaal? Of stappen we met plezier over naar het nieuwe normaal? Als de afgelopen periode ons iets heeft geleerd, dan is het dat er veel meer mogelijk is dan we altijd dachten. Andere, onbekende situaties prikkelen onze creativiteit. Het KAN niet anders. Het MOET anders.

 

Gaan we het nieuwe normaal als individu, schoolteam, organisatie verder ontwikkelen of hunkeren we naar het oude vertrouwde? Wat mij betreft halen we stichtingbreed alle veranderingen op en maken deze deelbaar. Laten we van elkaar leren en onze kennis delen. WSKO Campus is hier een mooi middel voor. Bewandelen we het nieuwe pad alleen of willen we dat samen met collega’s, kinderen en ouders/verzorgers doen? Doen we het VOOR of MET kinderen en ouders?

 

Er wordt een beroep gedaan op onze creativiteit, zelfstandigheid, sociale betrokkenheid en vakbekwaamheid. Het ‘oude’ doen en denken past daar niet in. Wat hebben de afgelopen maanden  gebracht? Ik heb gezien hoe we in ijltempo handiger werden in digitalisering, hoe kinderen zelfstandiger dan ooit taken moesten uitvoeren, hoe we instructies anders organiseerden, hoe we meer dan ooit zorg op maat moesten realiseren, hoe ouders in de gelegenheid werden gesteld hun kind beter te leren kennen, hoe we anders omgingen met ziekteverzuim, etc., etc.

 

Kiezen we vanuit het nieuwe normaal een manier van handelen waarin we kijken wat kinderen wél hebben geleerd in plaats van wat ze niet hebben geleerd? Wat hebben we de afgelopen weken als professional zélf geleerd? Welke leervraag hebben we voor de komende periode voor onszelf, als team, als organisatie? Hoe vullen we dat in vanuit de ontwikkelgesprekken? Zonder beweging geen vooruitgang. Niet kijken naar de ander, maar in dialoog met de ander voortbouwen. Koersvast.

 

Succes met de laatste periode van dit schooljaar!

Personeels zaken (1).jpg

Bedrijfsfitness.jpg

Weer lekker sporten

WSKO heeft een mooie bedrijfsfitnessregeling via Bedrijfsfitness Nederland! Hiermee geven we je een duwtje in de rug om jezelf fit te houden. Er is veel veranderd de afgelopen tijd, het belang van fit zijn is alleen maar duidelijker geworden.

 

Vanaf 1 juli mogen de sportlocaties weer open! Onze bedrijfsfitnessregeling heeft een hele brede keuze. Denk niet alleen aan conventionele fitnesscentra, maar bijvoorbeeld ook aan yoga-studio’s en CrossFit locaties. Ook binnen (en buiten) de sportlocaties heb je veel opties. Doe je mee aan bootcamp, pilates of ga je zelfstandig trainen?

 

Bedrijfsfitness Nederland werkt met professionele sportlocaties. Op alle locaties wordt gewerkt aan de hand van een protocol, zodat jij veilig kunt trainen.

 

Interesse in de bedrijfsfitnessregeling? Op de MijnFitnessplan-pagina van WSKO vind je alle informatie. Hier kun je je ook inschrijven! Log in op www.mijnfitnessplan.nl met onze toegangscode: WSKO123

 

Heb je nog vragen? Wanneer je bent ingelogd op MijnFitnessplan  vind je daar ook een tabblad met FAQ’s. Staat jouw vraag er niet bij? Neem gerust contact op met Bedrijfsfitness Nederland, zij helpen je graag.

 

Veel sportplezier!

WSKO facilitair.jpg

Facilitaire feitjes

Groene speelplaats Regenboog.jpg

Uitbreiding Regenboog
Per 1 augustus 2020 zal de De Regenboog twee lokalen gaan betrekken in het pand (Openbare Daltonschool in Naaldwijk) van collegabestuur SOOW. In augustus zullen er verbouwingen en aanpassingen plaatsvinden. Bij aanvang van het nieuwe schooljaar kunnen de twee groepen hun intrek nemen in de verbouwde lokalen.

 

In de coronaperiode is op De Regenboog ook een groene speelplaats gecreëerd. Dit is mogelijk gemaakt door subsidies van de Gemeente Westland, Fonds 1818, Hoogheemraadschap Delfland en de Rabobank. De leerlingen hebben er inmiddels al volop van kunnen genieten en de ouders hebben het vanachter het hek mogen bekijken.

 

Verbouwing De Achtsprong
Ondanks de rare maanden, gaat de verbouwing bij de De Achtsprong in De Lier gewoon door. Inmiddels is het oude schoolgebouw gedeeltelijk gesloopt en de fundering voor de (ver)nieuwbouw gelegd. Momenteel worden de dekvloeren gelegd. Oplevering zal medio februari 2021 plaats gaan vinden.

 

Groene stroom
Bij De Zeester, Bernadetteschool en ’t Startblok zijn de afgelopen tijd zonnepanelen geplaatst en LED-verlichting aangebracht. De systemen zijn bij alle drie de scholen operationeel. Op deze manier dragen we bij aan een groenere stroomvoorziening. In de loop van het jaar zullen ook bij de Andreashof, De Achtsprong (en met een beetje geluk Sint Jozefschool Schipluiden) zonnepanelen en wellicht LED-verlichting worden geplaatst.

WSKO ICT.jpg

Versneld digitaal vaardiger

Door: Myriam Valkenburg

De afgelopen jaren is het besef gegroeid dat digitale vaardigheden onmisbaar zijn bij zowel onze leerlingen als leerkrachten. De afgelopen maanden hebben scholen hierin een enorme ontwikkeling in gemaakt. 

 

Het geven van afstandsonderwijs met videovergaderingen via MEET, lesstof klaarzetten in Classroom, instructie geven via scherm delen, instructiefilmpjes maken, het MOEST en LUKTE ook! Het was mooi om te zien dat dingen waar collega’s langere tijd tegenop zagen (mogelijk zelfs uit de weg gingen) nu werd gedaan. Deze versnelde ontwikkeling van digitale vaardigheden moeten we vooral blijven vasthouden, onderhouden en inzetten binnen het onderwijs.

De  WSKO vakgroep ICT ziet dit dan ook als een speerpunt voor het nieuwe schooljaar. Op welke manier kunnen we de kansen die deze bijzondere periode ons hebben geboden ook na de corona crisis blijven inzetten en gebruiken?

Gebruik Google Classroom

Door: Peter Zuidgeest

Onze volksfilosoof zei al eens dat "elk nadeel zijn voordeel heeft". De nadelen van corona hoeven we hier niet te herhalen, maar het voordeel is dat het gebruik van Google Classroom erdoor is gestimuleerd. Wat goed dat vele leerkrachten al de weg naar Classroom gevonden hadden. In het begin van dit schooljaar bleek dat Classroom met name vanaf groep 5 gebruikt werd. Onder invloed van het thuiswerken bleek dat kinderen in de groepen 3 en 4 er ook uitstekend mee om kunnen gaan. De weektaak heeft een plekje gekregen. Bij de Hofvilla wordt Classroom ingezet bij de Talentklas, de Plusklas en een Scratchprogramma. Er zijn zelfs goede voorbeelden van kleuters die met de opdrachten uit Classroom aan de gang gingen!

 

Goed om dit vast te blijven houden. Nog beter is het om de volgende stap te gaan maken. We weten allemaal dat niet elk kind hetzelfde kan en aan dezelfde opdrachten zou moeten werken. Google Classroom kan een uitstekend hulpmiddel zijn om dat onderscheid nog meer verantwoord te maken. Je kunt ook individuele berichtjes voor kinderen in Classroom zetten. Dat scheelt een hoop mailverkeer!

Werkverdelingsplan.JPG

Nieuws van de GMR

Enquete werkverdelingsplan

Afgelopen maand hebben jullie een enquête ingevuld over het werkverdelingsplan en het personeelstekort. Over het werkverdelingsplan willen we alvast de conclusie met jullie delen. De conclusie van het personeelstekort volgt op een later tijdstip.

 

Onderzoeksresultaten werkverdelingsplan
Vijftien scholen hebben mee kunnen doen aan de enquête. Per school kan de analyse van de eigen school vanuit google formulieren toegezonden worden. GMR-leden van de scholen hebben deze informatie ook. Wij hebben enkele scholen benaderd om tips te delen of juist informatie te halen bij andere scholen. 

 

Bij 10 van de 15 scholen geeft meer dan de helft van het personeel aan dat zij weten wat het werkverdelingsplan inhoudt. Er zijn 2 scholen waarbij 40 tot 47% aangeeft niet te weten wat het werkverdelingsplan inhoudt. Op 6 scholen geeft meer dan 50% aan het werkverdelingsplan afgelopen jaar met collega’s te hebben gemaakt. Op 8 scholen wordt er door 50% of meer aangegeven dat er gediscussieerd is. De meeste andere scholen geven aan dat, door een groot deel van het personeel, een beetje gediscussieerd is.

 

In 62% van alle 199 ingevulde enquêtes, is men tevreden over de uiteindelijke werkverdeling. 28% is een beetje tevreden. 10% is niet tevreden.
Bij sommige scholen liggen deze verhoudingen heel anders. Vraag informatie op om te weten hoe dat voor jouw school is. 

 

Bij 9 scholen geeft 70% of meer aan dat de werkverdeling inzichtelijk is. Bij de andere 6 scholen is dit percentage een stuk lager. Volgens personeel op de meeste scholen worden de uren bijgehouden in een programma. Er zijn 2 scholen waarbij de uren- en taakverdeling bij alle personeelsleden bekend is. Dat betekent dat er ook personeelsleden zijn op alle andere scholen die deze informatie niet weten, maar het bijhouden van de uren en taken gebeurt daar blijkbaar wel, volgens collega’s van diezelfde school. Bij 7 scholen is 90% of meer op de hoogte dat het werkverdelingsplan voor de zomervakantie af moet zijn. Op een enkele school is er een evaluatie geweest of staat deze gepland. Op 11 scholen heeft meer dan 50% van de medewerkers behoefte aan informatie hierover.

65% van alle 199 personeelsleden geeft aan behoefte te hebben aan informatie!

 

Conclusie
We concluderen dat op alle scholen bekend is wat het werkverdelingsplan is en dat er een start is gemaakt met het maken van het werkverdelingsplan. Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat we de aanpak dit jaar weer verbeteren. De meerderheid van de personeelsleden is tevreden over de huidige werkverdeling.

We willen iedereen bedanken voor het deelnemen aan deze enquête.

 

Klik hier voor meer informatie over het werkverdelingsplan.  

Afbeelding techniek Hotspot.jpg

Techniek Hotspot Westland

Op dit moment wordt onderzocht of het mogelijk is een Techniek Hotspot in het Westland te maken. ISW, Weboma, WNTweb en WSKO spannen zich in om dit voor elkaar te krijgen. Er vinden op dit moment ook gesprekken plaats met Lentiz. Mogelijk sluiten zij ook aan. Uitgangspunt is een ervaringsplaats te creëren met activiteiten die niet zo makkelijk in een school kunnen plaatsvinden. Het onderzoekend en ondernemend leren staan hierbij centraal. Weboma vertegenwoordigt vele bedrijven in het Westland. Bedrijven hebben een ander belang dan de scholen van ISW en WSKO. Het belang van techniek bindt ons.

We zijn zeker niet de eerste regio die dit aan het uitvinden is. Kijk maar eens bij www.technodiscoveryapeldoorn.nl en je krijgt een goede indruk wat er bedoeld wordt met een Hotspot Techniek.

Het zou voor de regio Westland bijzonder zijn, als dit zou lukken bij het World Horti Center (WHC) bij Flora Holland. De pogingen hiertoe worden op dit moment gedaan. Het blijft een beetje spannend of dit lukt. We houden jullie op de hoogte.

Later als ik groot ben: Jochem van Gelder op Joannesschool

later als ik groot ben_Johannesschool.jpg

In je eigen klas verrast worden door Jochem van Gelder. Dat overkwam Mylan van unit 5/6 van de Joannesschool. Hij mocht meedoen aan het programma “Later als ik groot ben”, waarin Jochem op pad gaat met kinderen die nu al weten wat hun droombaan is. 

Mylan maakt thuis zelf bordspellen en wil daar graag zijn beroep van maken. Na de verrassing in de klas bezochten Jochem en Mylan een bedrijf in Rotterdam dat bordspellen ontwerpt. Mylan had de dag van zijn leven! En natuurlijk heeft Mylan ook op school verteld over zijn hobby. Een mooi voorbeeld van een brede (talent)ontwikkeling, die wij als school erg belangrijk vinden. 

Let's Go Summer!.png

WSKO

De Ruijtbaan 83
2685 RS Poeldijk


T 0174 280 446
E info@wsko.nl

Bezoek onze website voor meer informatie over onze scholen!
WSKO Copyright © 2014 wsko.nl   |   Afmelden   |   Online versie bekijken